Hem > mode > Jag tillhör varumärken

Jag tillhör varumärken

Jag tog den vanliga rundan på NK igår. Först underkläder, väskor, skor. Sen kläder. Paus med sushi, ett glas vitt, en esspresso, två bitar mörk choklad. Sen in i stora varuhuset igen. Letade efter en resväska. Behövde ett värdigt sällskap till Milanoresan.  Inget föll mig i smaken. Eller rättare, jag kände ingen smak. Det var konstigt. För första gången någonsin hade jag ingen lust att shoppa. För att testa gick jag in igen. Testade att stryka med handen längs DK – plaggen, lukta på Diorparfymen, prova solbrillorna från YS. Men inget hjälpte. Jag var officiellt zombie.  Det var en hemsk känsla. Tror aldrig jag känt mig så tom.

Iskall vind längs Kungsgatan sen. Funderade på bio med Martin, men jag hade ingen lust att se sånt jag redan sett. Funderade på att återvända och hitta något. Men det var inte rätt. Lust är lust. Så fort man försöker tvinga fram den, dör den.

Jag var sjutton när jag flyttade hemifrån. Jag vet inte om mode och kläder är svaret. Jag är ganska smal. Har tränat bra inför den här sommaren. Varför har jag gjort det?

När jag kom hem försökte jag spåra min olust. Det var farligt att känna sig såhär likgiltig inför shopping. Det var inte jag längre. Jag ringde till Helena och fråga om vi kunde ses. Det kunde vi sa hon. Tillbaks till Avenyn igen. Drinkar. Helena frågade om jag var deprimerad. Jag vet inte sa jag.. Hur är man då? Det är säkert bara en fas sa Helena. Imorgon skulle det kännas bättre.

(Det är en dag imorgon också. Ja, tack och lov för det Roy Andersson. )

Jag konsumerar, därför är jag. Jag tillhör vissa varumärken, på så blir jag tydlig. Och det är inget märkligt med det. Allt annat som gör människan tydlig, myterna, religonen, vetenskapen, har vi gjort oss av med. Nu återstår att bära myten om varumärket. Att ladda det med mening. Att låta det säga något om mig.

En sak är uppenbar. Man ska inte blogga efter sex glas vin.

Kategorier:mode Taggar:
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

